Pengikut

Jumaat, 8 November 2013

:: Doaku untuk Sahabat ::

CERITA INI ADALAH REKAAN SEMATA-MATA...

Ahmad dan Hamdi adalah 2 orang sahabat baik dan berjiran. Kedua-dua mereka hidup dalam kesusahan dan kemiskinan. Setelah seharian berusaha, masing-masing akan berdoa. Begitulah kelaziman mereka berdua. Mereka akan singgah di masjid setiap kali lepas bekerja untuk solat dan doa.

“Apa doamu hari ni?” tanya Ahmad kepada sahabatnya.
“Aku pinta bahawa esok hari aku dimurahkan rezeki. Bulan ini perbelanjaan ku lebih daripada biasa,” jawab Hamdi.
Ahmad (gambar hiasan)
“Doa kau?” Hamdi pula bertanya. Ahmad cuma senyum tanpa berkata apa-apa.
***
Keesokan harinya, Hamdi memberitahu Ahmad berita gembira.


“Alhamdullilah, doa aku semalam dimakbulkan Allah.Majikanku beri bonus pada hari ini”
“Alhamdulillah, Hari ini ko akan berdoa apa pula??” tanya Ahmad.
“Aku berdoa bahawa moga isteriku cepat besalin,” jawab Hamdi.
Mereka berdua pun masuk ke masjid ,mengerjakan solat dan masing-masing berdoa. Sejurus usai berdoa Hamdi bertanya,
“Kau berdoa apa pula untuk hari ini?”
Ahmad senyum. Masih tiada jawapan.

***
Beberapa hari kemudian, Hamdi memberitahu berita gembira.
“Syukur isteriku selamat bersalin malam tadi.Nampaknya doaku makbul, Mad.”


“Tahniah Hamdi.. Aku berdoa juga bahawa anakku selamat,” kata Ahmad dengan wajah suram.
“Kenapa dengan anak kau?”
“Anakku yang bongsu sakit, Hamdi. Keadaannya amat membimbangkan.”
“InsyaAllah, kau doalah kuat-kuat sikit. Minta anakmu selamat.” Kata Hamdi.

***
Beberapa hari kemudian, mereka berbual seusai solat seperti kebiasaannya.
“Bagaimana dengan anak kau? ” tanya Hamdi.
“Macam itu juga, sudah beberapa hari tapi keadaannya cuma bertambah baik sedikit sahaja.”


“Doa banyak lagi Ahmad. Aku tidak sangka doaku sangat makbul. Hampir setiap yang aku doakan mustajab. Tapi kau…..” kata Hamdi.
“Kenapa dengan aku?”
“Mad, aku lihat doamu tidak mustajab.”
Ahmad tersenyum. Melihat Ahmad tersenyum,Hamdi semakin hairan lalu bertanya lagi.
“Aku hairan, doa kau tidak makbul tapi kau masih boleh senyum..?”
“Sebenarnya doaku telah banyak dimakbulkan Allah. Syukur alhamdullilah.”
“Doa yang mana? Sebab aku tidak lihat ada apa-apa perubahan pada kau.”


“DOAKU sejak dulu hanya untuk kau, SAHABATKU. Setiap hari aku berdoa agar Allah makbulkan apa yang kau doakan kepada-NYA.“
———————————————————————————————-
Sabda Rasulullah SAW,
“Do’a seorang saudara  kepada saudaranya yang lain (sedangkan saudaranya itu tidak mengetahui do’a tersebut) adalah do’a yang pasti diperkenankan, di sisinya seorang malaikat yang ditugaskan di mana setiap kali ia mendo’akan kebaikan atau keselamatan untuk saudaranya, malaikat yang ditugaskan itu berkata; Amin dan bagimu seperti itu juga”
[HR Muslim]
 
DOA ROBITHOH
———————————————————————————————-
Sahabat2ku sdg diuji dgn bermacam2 bentuk ujian. Ya Allah, kentalkan mereka utk menghadapi semua ujian ini..

#IBNUAHMED III EMPIRE PAGE #ANewHope #Pray4LuqmanHamdi2Egypt

Tiada ulasan:

Catat Ulasan