Pengikut

Isnin, 10 Disember 2012

PALAPES bukan BEBANAN tetapi CABARAN masa hadapan!!


Pasukan Latihan Pegawai Simpanan atau juga dikenali dengan singkatan PALAPES yang dulunya dikenali sebagai ROTU (Reserve Officer Training Unit) adalah satu program kerjasama di antara Kementerian Pertahanan Malaysia dengan Kementerian Pendidikan Malaysia (kini Kementerian Pengajian Tinggi) untuk mahasiswa-mahasiswi di Institutsi Pengajian Tinggi Awam (IPTA).
Selain untuk melahirkan pegawai simpanan bagi memenuhi keperluan Angkatan Tentera Malaysia, program PALAPES juga menyokong usaha kerajaan dan IPTA untuk membentuk kualiti seorang warganegara yang sempurna, berdisiplin dan mempunyai ciri-ciri mempertahankan kepentingan negara. Seorang pegawai kadet akan dilatih dalam tempoh 3 tahun secara sambilan; di mana latihan biasa yang meliputi subjek-subjek berkaitan ketenteraan akan diadakan pada setiap hujung minggu. Selain daripada itu, latihan lanjutan dan latihan intensif juga akan diadakan setahun sekali secara sepenuh masa selama 3 minggu. Program PALAPES kini merangkumi setiap cabang perkhidmatan dalam ATM iaitu PALAPES Tentera Darat, Tentera Laut dan Tentera Udara. Setiap pasukan PALAPES mempunyai Markas Latihan cawangan masing-masing. Pada masa kini, PALAPES telah ditubuhkan di 12 buah IPTA.



Sejarah awal PALAPES bermula dengan penubuhan penubuhan Batalion Pertama Infantri Askar Wataniah Cawangan Universiti Malaya pada 3 April 1965. Di awal penubuhannya, seramai 30 orang pelajar dari pelbagai fakulti telah menjalani kursus Asas Rekrut di Kem Latihan Seputih, Batu Gajah, Perak, sewaktu cuti semester. Peristiwa 13 Mei menyaksikan kompeni ini dikembangkan ke IPTA lain dengan penubuhan Kompeni A di ITM, Kompeni B di UPM dan Kompeni C di UKM dengan UM menjadi markas Batalionnya. Berikutan sambutan yang menggalakan daripada para mahasiswa, Pengarah Askar Wataniah Brigadier Jeneral Dato’ Abdul As Ismail telah mengambil inisiatif berbincang dengan naib-naib Canselor Universiti dan pengarah ITM pada masa itu ketika itu untuk menubuhkan Reserve Officer Training Unit (ROTU). Pada 18 Disember 1978, Jawatankuasa Turus Angkatan Tentera telah meluluskan penubuhan ROTU dengan objektif utamanya untuk melahirkan pegawai-pegawai tentera sukarela daripada kalangan pensyarah, kakitangan dan mahasiswa di IPTA. Pada 26 Februari 1979, mesyuarat yang dipengerusikan oleh Ketua Turus Tentera darat dan dihadiri oleh naib-naib Canselor Universiti dan Pengarah ITM telah diadakan untuk menubuhkan ROTU di IPTA masing-masing.

  kenangan bersama CI yg telah bersara pd tahun ini. . .moga jasa beliau dikenang.

71 Into the Fire


71 Into The Fire (포화속으로)
Cast : Kwon Sang-Woo, Choi Seung Hyun ( T.O.P ), Kim Seung-WooCha Seung-Won
Director : John H Lee
Writer : John H Lee, Lee Man Hee, Kim Dong Woo
Production & Distributor : Taewon Entertaiment & CJ Entertaiment

71 Into the Fire adalah sebuah film berlatar belakangkan tahun 1950, dalam masa peperangan antara Korea Selatan dan Korea Utara. Film ini diangkat dari kisah nyata tentang 71 satu orang tentara pelajar yang sama sekali belum memliki pengalaman dalam berperang, bertahan mempertahankan negaranya dari serangan tentara Korea Utara.
Tanpa pengalaman perang sama sekali, mereka diminta menjaga sebuah sekolah yang sudah tidak terawat, yang merupakan Benteng pertahanan penting tentara Korea Selatan yang tidak boleh sampai jatuh ketangan musuh. Sementara Kang Seuk Dae ( Kim Seung Woo) bersama tentara senior yang lain dengan terpaksa harus pergi ke Benteng pertahanan lain yang diserang tentara Korea Utara.
Sebelum pergi Kang Seuk Dae menunjuk seorang tentara pelajar Oh Jung Bum (T.O.P) yang sudah sering membantu perang, untuk memimpin semua tentara pelajar lain di benteng pertahanan.
Dalam kepemimpinannya Oh Jung Bum mengalami banyak masalah mulai dari berselisih dengan Ku Kap Jo (Kwon Sang Woo) seorang pelajar yang memiliki catatan kriminal, yang terpaksa mengabdi sebagai tentara pelajar untuk menebus kesalahannya. Ku Kap Jo tidak pernah suka dengan penunjukkan Oh Jung Bum sebagai pemimpin mereka. Ia menilai Oh Jung Bum tidak pantas menjadi seorang pemimpin, ‘Membunuh orang saja dia tidak mampu’ itu yang dikatakan Ku Kap Jo. Sebaliknya Oh Jung Bum tidak pernah menyukai sifat Ku Kap Jo yang sombong dan selalu seenaknya dalam melakukan apa pun, ia bahkan tidak pernah berlatih dengan serius setiap kali tentara pelajar yang lebih senior darinya memintanya untuk berlatih. Membuat konflik antara Oh Jung Bum dan Ku Kap Jo tidak pernah berhenti memanas.
Diantara semua konflik yang terjadi antara para tentara pelajar, ditengah usaha mereka untuk terus berlatih perang, satu hal yang tidak pernah diprediksi sebelumnya terjadi. Pasukan tentara Korea Utara yang dipimpin Park Mu Rang (Cha Seung Won) memberikan peringatan ke benteng pertahanan yang dijaga 71 tentara pelajar itu, agar mereka menyerah dan meninggalkan benteng pertahanan kalau mereka tidak ingin mati sia-sia.
Tapi kecintaan mereka pada Negaranya mengalahkan ketakutan mereka atas ancaman yang diberikan tentara Korea Utara. Dengan pengetahuan dan alat perang seadanya mereka berusaha mati-matian untuk mempertahankan benteng pertahanan dari gempuran tentara Korea Utara.
71 Into the Fire – Trailer
credit : awesomefilmtrailers You Tube
Ini film perang paling keren yang pernah saya lihat. Mulai dari cerita, setting, sampai tokoh yang berperan dalam film ini baik itu tokoh utama atau hanya tokoh kecil, memerankan perannya dengan sangat luar biasa. Membuat kita yang menyaksikan akting mereka bisa merasakan apa yang mereka rasakan. Ketegangan, kelucuan dan kesedihan tergambar sempurna dalam setiap scene-nya, membawa penonton untuk larut dalam semua emosi dan tidak segan untuk meneteskan air mata.
 
71 INTO THE FIRE
 This is the MOVIE from a TRUE STORY..



Dengan kualit sedemikian rupa 71 Into the Fire tercatat sebagai film Box office yang meraih jumlah penonton 3,3 juta di Korea Selatan. Film yang dalam pembuatannya dikabarkan menghabiskan dana 12 miliar won, atau setara dengan 10,4 juta dollar Amerika ini mendapat banyak pujian dari para reporter asing. Tidak mengherankan film ini kemudian terpilih sebagai film penutup di ‘Hawaii Internasional Film Festival’ pada 24 Oktober 2010 lalu. Dan bergabung bersama film-film berkualitas lainnya di ‘The London Korean Film Festival’ 
71 Into the Fire, menjadi film Korea pertama yang diputar dibeberapa kota besar di Amerika seperti New York, Los Angeles, New Jersey, Philadelphia, Boston, Dallas, Houston, Seattle, Chicago dan Virginia.

ini adalah gambar sebenar 71 orang rekruit mahasiswa yg telah mati ketika berjuang dengan KOMUNIS mempertahankan kubu mereka. . .
cerita ini memang ada persamaan dalam kehidupan kita sbg seorang PALAPES..

 

1 ulasan:

  1. bg ana,menjadi seorang askar lebih baik dari menjadi seorang doktor. teruskan menyertai PALAPES..

    BalasPadam